Strava bez lepku je zatím jedinou léčbou celiakie. Po počátečním šoku zjistíte, že i bez lepku se dá žít v pohodě. Bezlepková dieta vás může nasměrovat na zdravější způsob stravování a lepší zdraví. Důraz je třeba klást na domácí přípravu jídel. Příznivý účinek bezlepkové stravy se na příznaky celiakie dostavuje většinou v průběhu několika týdnů. Důležité je důsledné dodržování bezlepkové diety. Velmi výhodné je vařit bezlepkově pro celou rodinu. Podstatou diety je úplné vyloučení žitných, pšeničných a ječných surovin. Doporučuje se rovněž vyloučení ovesných surovin, ikdyž oves lepek neobsahuje, ale některé jeho odrůdy obsahují aveniny, které reagují pozitivně s protilátkami k lepku. Ovesné výrobky mohou být také kontaminovány lepkem při zpracování na stejném pracovišti, kde se zpracovávají i jiné obiloviny obsahující lepek.

Jde především o vyloučení běžného pečiva, těstovin, koláčů, zákusků, oplatek, krupice, knedlíků, müsli. Lepek se nachází v pšenici, špaldě, kuskusu, bulguru, kamutu, žitě, žitovce, ječmeni a ovsu. Lepek může být přítomen i v celé řadě výrobků, kde by jsme ho nečekali, např. v některých polotovarech, uzeninách, majonézách, kečupu, mléčných výrobcích, zmrzlinách, lécích….Z tohoto důvodu je nutné číst obaly všech výrobků. Nejdůležitější informace nám může poskytnout zpracovatel a výrobce.

Základem bezlepkové diety jsou přirozené potraviny bez lepku: Rýže, kukuřice, jáhly, pohanka, amarant, quinoa, luštěniny, brambory, maso, ryby, zelenina, mléčné výrobky, vejce, ořechy, semena. Je mnoho přirozeně bezlepkových, zdravých a chutných pokrmů, které nemusí být ani drahé, ani časově náročné na přípravu. V důsledku jde o zdravější a rozmanitější způsob stravování, při kterém se budete cítit dobře. I bez lepku se dá žít úplně v pohodě, jen musíte vědět jak na to.

I přesto čeká na celiaka řada úskalí. Zejména jde o kontaminaci bezlepkových potravin při výrobě, zpracovávání a nakonec i při přípravě jídel. Je potřeba pátrat i po výrobních podmínkách a jiné manipulaci s výrobkem. Taktéž je potřeba dodržování pravidel v domácím prostředí, aby bylo zamezeno kontaminace lepkem.

Další úskalí čeká na celiaka při zpracování bezlepkové mouky. Při zpracování má jiné vlastnosti než mouka pšeničná, proto mohou první pokusy bezlepkového pečení skončit nezdarem. Při troše trpělivosti a praxe se však lze naučit péct výborné moučníky, buchty, bábovky, chléb, v podstatě vše, na co jste byli doposud zvyklí.